Mysteriet med Sångarprinsen

Från dödsboet efter en kär gammal släkting köpte jag för några år sedan en liten tavla, 29 x 23 cm (höjd x bredd) föreställande en okänd man. Den inköptes pga misstanken att mannen var en släkting och det kändes som en utmaning att ta reda på vem denne var.

Nu visade det sig direkt vid en granskning av tavlan att det inte alls rörde sig om en släkting utan om ett oljeporträtt av sångarprinsen Gustav, 1827 - 1852. Noterat av Bengt Broberg på baksidan av tavlan finns följande text:


"Denna tavla har enligt uppgift hängt hos fru Sara Brobergs morföräldrar godsägare Stahre på Elfvik i närheten av Stockholm (Lidingön). Sedermera har den övergått i fru Brobergs föräldrars ägo någon gång på 1870-talet (slutet). Målningen tillskrivs Troili. Den tillföll Sara Broberg vid skiftet efter hennes föräldrar år 1940. B Broberg"


Att tavlan tillskrivs Uno Troili bör innebära hög kvalitet, vilket framgår av en bild av tavlan:



Det verkar vara en kopia av den målning som Uno Troili utförde 1853 på uppdrag av Livregementets husarer med det officiella porträttet som förlaga, målat 1849 av Friedrich Dürck, inkallad från Tyskland av kung Oscar I. Troili lär därvid ha "överträffat originalet såväl i färg som likhet".


Men, varför hängde en tavla av sångarprinsen på gården Elfvik hos godsägare Stahre, ägare av godset från 1846? Johan Stahres hustru Carolina Josefina var årsbarn med prins Gustav. Men om det var en kärlek bakom tavlan så måste den ha varit av olycklig art, eftersom prinsen var djupt förälskad i en annan kvinna, nämligen Anna Maria Wastenius. På grund av prinsens plötsliga död 1852 blev det inte några vidare förvecklingar. Men, frågan kvarstår, varför hängde porträttet på Elfvik?


Har du lösningen på mysteriet? Berätta, berätta!


Göran Kronvall