Mysteriet med Sångarprinsen
Från dödsboet efter en kär gammal släkting köpte jag för några år sedan en liten tavla, 29 x 23 cm (höjd x bredd) föreställande en okänd man. Den inköptes pga misstanken att mannen var en släkting och det kändes som en utmaning att ta reda på vem denne var.
Nu visade det sig direkt vid en granskning av tavlan att det inte alls rörde sig om en släkting utan om ett oljeporträtt av sångarprinsen Gustav, 1827 - 1852. Noterat av Bengt Broberg på baksidan av tavlan finns följande text:
"Denna tavla har enligt uppgift hängt hos fru Sara Brobergs morföräldrar
godsägare Stahre på Elfvik i närheten av Stockholm (Lidingön).
Sedermera har den övergått i fru Brobergs föräldrars
ägo någon gång på 1870-talet (slutet). Målningen
tillskrivs Troili. Den tillföll Sara Broberg vid skiftet efter hennes
föräldrar år 1940. B Broberg"
Att tavlan tillskrivs Uno Troili bör innebära hög kvalitet, vilket framgår av en bild av tavlan:
Det verkar vara en kopia av den målning som Uno Troili utförde
1853 på uppdrag av Livregementets husarer med det officiella porträttet
som förlaga, målat 1849 av Friedrich Dürck, inkallad från
Tyskland av kung Oscar I. Troili lär därvid ha "överträffat
originalet såväl i färg som likhet".
Men, varför hängde en tavla av sångarprinsen på gården
Elfvik hos godsägare Stahre, ägare av godset från 1846? Johan
Stahres hustru Carolina Josefina var årsbarn med prins Gustav. Men om
det var en kärlek bakom tavlan så måste den ha varit av olycklig
art, eftersom prinsen var djupt förälskad i en annan kvinna, nämligen
Anna Maria Wastenius. På grund av prinsens plötsliga död 1852
blev det inte några vidare förvecklingar. Men, frågan kvarstår,
varför hängde porträttet på Elfvik?
Har du lösningen på mysteriet? Berätta, berätta!
Göran Kronvall